Ελληνική μυθολογία ή μύθοι με φυτά διά καλλιέργεια γης και πρόσωπα ή θεοί ως είναι Τριπτόλεμος, βουζύγης, Δήμητρα, Ελευσίνα, Περσεφόνη, Μετάνειρα, Κελεός, αυτό το κείμενο από τα άρθρα κηποτεχνίας και τα άρθρα κήπου διά την κατασκευή και συντήρηση κήπων, την αρχιτεκτονική κήπων, τη διαμόρφωση κήπου ή το αυτόματο πότισμα κήπου, προσδιορίζει σχετικές κηπουρικές εργασίες ή συμβουλές κηπουρικής. Όπως ισχύει διά τα υπόλοιπα κείμενα ή τα ΑΡΘΡΑ ΑΝΘΑΝΑΣΣΑ, έτσι και το παρόν άρθρο τελεί αυστηρώς υπό το καθεστώς νομικής προστασίας βάσει συμβολαιογραφικής πράξεως και σύννομων τεχνολογικών μέτρων προστασίας και διατάξεων ευρωπαϊκών Οδηγιών, νομικής βάσεως και του Νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας, συγγενικών δικαιωμάτων και πολιτιστικών θεμάτων μετά των σχετικών νεωτέρων τροποποιήσεων αυτού (Ν. 2121/93, άρ. 66Α), καθώς προσδιορίζεται εις τους όρους χρήσεως του ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ της ΑΝΘΑΝΑΣΣΑ.
Οι φίλες και οι φίλοι της ΑΝΘΑΝΑΣΣΑ γνωρίζουν το ότι στην αρχαία Ελλάδα υπήρχε μία ιδιαιτέρα σχέση ανάμεσα στους πρόγονούς μας και τη Φύση. Ειδικότερα, η καλλιέργεια της γης ήταν μία απολύτως αναγκαία δραστηριότητα η οποία συχνά απολάμβανε την επικάλυψη πρωτότυπων ιστοριών και μυθευμάτων. Ποικίλες και πολυάριθμες ιστορίες διαμορφώθηκαν, ακόμα και με πληθώρα παραλλαγών, έτσι ώστε να εξηγηθούν διάφορα φυσικά φαινόμενα ή πτυχές της γεωργίας. Η ελληνική μυθολογία δεν ήταν δυνατό να αφήσει ανέγγιχτη αυτήν την τόσο σημαντική έκφανση της καθημερινής ζωής των ανθρώπων. Ένας από τους πιο γνωστούς και σημαντικούς μύθους, που αναφέρεται στη γεωργία, είναι αυτός με πρωταγωνιστές τη θεά Δήμητρα και κυρίως τον Τριπτόλεμο στην Ελευσίνα της Αττικής. Βεβαίως, όπως συχνά συμβαίνει, υπάρχουν διάφορες παραλλαγές ή εκδοχές του μύθου. Για τις ανάγκες του παρόντος κειμένου από τα δημοσιευμένα κείμενα από τη βάση δεδομένων με τα άρθρα κήπου της ΑΝΘΑΝΑΣΣΑ, θα επικεντρωθούμε σε δύο από τις πιο σημαντικές εκδοχές.
Κατά τη μία εκδοχή, λοιπόν, ο Τριπτόλεμος ήταν υιός του βασιλέως στην Ελευσίνα. Συγκεκριμένα, πατέρας του ήταν ο Κελεός, ενώ η μητέρα του ήταν η Μετάνειρα. Πιθανώς, να είχε έναν αδελφό, τον Δημοφώντα, αλλά φαίνεται ότι ενδεχομένως με το πέρασμα των χρόνων τα δύο αδέλφια συνήθως να ταυτίστηκαν σε ένα άτομο κατά την εξέλιξη του μύθου, οπότε Δημοφών και Τριπτόλεμος έγιναν το ίδιο πρόσωπο και έτσι θα τους αντιμετωπίσουμε στο παρόν κείμενο. Επίσης, είχε τέσσαρες αδελφές: την Δημώ, την Καλλιδίκη, την Καλλιρόη και την Κλησιδίκη. Μία ημέρα κατά την οποίαν οι αδελφές του πήγαν στο πηγάδι για να πάρουν νερό, είδαν να κάθεται επάνω σε μία πέτρα κάποια ταλαιπωρημένη και στεναχωρημένη ηλικιωμένη γυναίκα. Στην πραγματικότητα, αυτή η εξουθενωμένη κυρία ήταν η θεά Δήμητρα, που σταμάτησε για να ξεκουραστεί στην Ελευσίνα κατά τη διάρκεια της εναγωνίου αναζητήσεως της θυγατέρας της, δηλαδή της Περσεφόνης η οποία είχε απαχθεί από τον Άδη. Η πέτρα εκ τότε ονομάστηκε "αγέλαστος πέτρα" εξ αιτίας της βωβής θλίψης της θεάς η οποία ξαπόστασε επάνω της.
Οι τέσσαρες αδελφές αντίκρισαν τη γριούλα, αλλά δεν μπορούσαν να φανταστούν ποία ήταν στα αλήθεια. Την προσέγγισαν προσπαθώντας να της συμπαρασταθούν για να απαλύνουν τον βωβό καημό της, αλλά η θεά δεν μπορούσε να τους πει την αλήθεια. Αντιθέτως, είπε ότι δήθεν είχε απαχθεί από πειρατές, αλλά κατόρθωσε να απαλλάξει τον εαυτό της από τα δεσμά της σκλαβιάς και περιπλανιόταν σε διάφορα μέρη χωρίς να γνωρίζει το πού πηγαίνει. Ένοιωσαν συμπόνια και της ζήτησαν να την πάνε στο ανάκτορο του πατρός τους προκειμένου να τη βοηθήσουν. Εκεί η θεά δεν ήθελε να γίνει βάρος, αλλά είπε ότι θα έμενε μαζί τους με την προϋπόθεση ότι θα εργαζόταν για τη βασιλική οικογένεια της Ελευσίνας. Μάλιστα, πρόσφερε τον εαυτό της σαν θεραπαινίδα, με καθήκοντα να αναθρέφει το μικρό Τριπτόλεμο (ή Δημοφώντα). Η βασίλισσα Μετάνειρα εδέχθη με χαρά την προσφορά υπηρεσιών της άγνωστης γριούλας.
Όταν, όμως, κινήθηκε η Δήμητρα μέσα στο ανάκτορο ξαφνικά παρουσιάστηκε ένα παράξενο φως στο χώρο. Αυτό προβλημάτισε, αλλά και σάστισε τους παρευρισκόμενους. Η ίδια η βασίλισσα ζήτησε από την ταλαιπωρημένη γυναίκα να καθίσει στο θρόνο της για να ηρεμήσει. Η θεά αρνήθηκε και ξαπόστασε σε ένα παρακείμενο κάθισμα παραμένοντας βωβή και λυπημένη. Τότε, ένα κορίτσι με το όνομα Ιάμβη, επιχείρησε με αστεία να διασκεδάσει τη Δήμητρα και για λίγο το κατάφερε. Επίσης, η θεά ήπιε ποτό κυκεώνα από κριθάρι, μέντα και νερό.
Η Δήμητρα έδειχνε ότι ένοιωθε ευγνωμοσύνη προς τους συγκεκριμένους θνητούς ανθρώπους, έστω και εάν ήταν βασιλείς. Απεφάσισε να τους κάνει δώρα. Κρατούσε το μικρό παιδί στα γόνατά της, το ανέθρεφε σαν παραμάνα με αμβροσία και τα βράδια το σκέπαζε με κάρβουνα ή το απίθωνε στις φλόγες της εστίας για να τον κάμνει αθάνατο. Ο μικρός μεγάλωνε ταχύτατα και αποκτούσε εντυπωσιακή εμφάνιση, που έμοιαζε περισσότερο σε θεό παρά σε άνθρωπο. Αλλά ένα βράδυ η Μετάνειρα είδε το τί έκαμνε η παραμάνα στο παιδί της και εξοργίστηκε με τη γριά γιατί νόμισε ότι ήταν μάγισσα. Τότε η Δήμητρα εξαναγκάστηκε να αποκαλύψει το ποία ήταν στην πραγματικότητα, φοβίζοντας με την ισχύ και τη θεϊκή υπόστασή της, οπότε ο Κελεός διέταξε να χτιστεί προς τιμήν της περίλαμπρος ναός στην Ελευσίνα όπου η Δήμητρα αργότερα κλείστηκε μέσα του εξ αιτίας της λύπης της για την αρπαγή της Περσεφόνης. Όμως, μόλις την ανακάλυψαν, είπε στη Μετάνειρα ότι ήθελε από την αρχή να τους ανταμείψει για το καλό που της έκαμναν με το να προσφέρει στο παιδί την αιώνια νιότη και την αθανασία, αλλά πλέον δεν μπορούσε να το πράξει γιατί αποκαλύφθηκε το μυστικό της. Αντ' αυτού, χάρισε στο παιδί τη γνώση η οποία αφορά στην καλλιέργεια γης, στη σπορά, στο θερισμό, στη συλλογή καρπών, που θα το ανταμείβουν πλουσιοπάροχα κατά τη διάρκεια της ζωής του. Επίσης, του έμαθε πώς να ζεύει βόδια και για αυτό ονομάστηκε "βουζύγης". Εν συνεχεία, αυτή η γνώση μεταλαμπαδεύτηκε στους υπόλοιπους ανθρώπους.
Όσον αφορά στην άλλη εκδοχή του μύθου χρειάζεται να επισημάνουμε το ότι ο Τριπτόλεμος ήταν υιός δύο απλών ανθρώπων στην Ελευσίνα, ενώ είχε μόνο μία μεγαλύτερη αδελφή. Ο πατέρας του ήταν ποιμένας και μία ημέρα, καθώς επέστρεφε στο φτωχικό σπίτι του, συνάντησε μία ταλαιπωρημένη ηλικιωμένη γυναίκα. Της ζήτησε να τη βοηθήσει να ξεκουραστεί και της προσέφερε τη θαλπωρή του ταπεινού σπιτικού του. Πραγματικά, η γριά, που ήταν η Δήμητρα η οποία έψαχνε την Περσεφόνη, ακολούθησε τον πατέρα του Τριπτόλεμου.
Ο πατέρας του Τριπτόλεμου συνοδευόταν από τη μεγάλη κόρη του, που καθοδηγούσε μερικές αίγες μέχρι το σπίτι τους. Η Δήμητρα μόλις την αντίκρισε μελαγχόλησε διότι θυμήθηκε την Περσεφόνη της και ευχήθηκε αγαθή τύχη για τα παιδιά του ευεργέτη της. Επίσης, ρωτώντας ενημερώθηκε από τον ποιμένα για το εάν έχει άλλα τέκνα και έμαθε ότι υπάρχει άλλο ένα μωρό αγόρι στο σπίτι του, αλλά ήταν βαριά άρρωστο. Η θεά λυπήθηκε, αλλά δεν είπε τίποτα, παρά περίμενε να το δει από κοντά.
Όταν έφθασαν στο φτωχικό σπίτι, η γριά πήγε αμέσως στο άρρωστο παιδί. Ακούμπησε τα χείλη της στον Τριπτόλεμο και αμέσως το μωρό έδειξε να αναρρώνει ξαφνικά, ενώ του προσέφεραν γάλα με χυμό παπαρούνας για να το υπνωτίσουν. Η μητέρα του Τριπτόλεμου ευχαρίστησε από καρδιάς τη γριούλα και της προσέφεραν ένα στρώμα για να ξαποστάσει τη νύκτα.
Κατά τη διάρκεια της νυκτός, η θεά Δήμητρα πήρε τον Τριπτόλεμο και τον σκέπασε με ζεστά κάρβουνα από την εστία για να τον κάμνει αθάνατο. Το παιδί ξύπνησε και άρχισε να κλαίει με επίπτωση να ξυπνήσουν οι γονείς του. Η μητέρα του πανικοβλήθηκε μόλις συνειδητοποίησε το τί έκαμνε η γριά στο παιδί και το άρπαξε με βία από τη Δήμητρα για να το προστατεύσει. Κατηγόρησε τη γριά ότι ασκούσε μαγεία, αλλά η θεά αναγκάστηκε να αποκαλυφθεί για να ηρεμήσει τους γονείς. Είπε ότι η μητρική αγάπη στέρησε από το παιδί το χάρισμα της αθανασίας, αλλά υποσχέθηκε ότι η ευεργεσία τους δεν θα ξεχαστεί. Ο Τριπτόλεμος θα μάθει πρώτος την καλλιέργεια γης, το όργωμα, τη σπορά και το θερισμό στα στάχυα. Οι κόποι του θα ανταμείβονται από αυτές τις εργασίες.
Μετά από χρόνια, όταν έφθασε η στιγμή για να εκπληρώσει την υπόσχεσή της, η Δήμητρα έδωσε στον Τριπτόλεμο το άροτρο και του έμαθε το όργωμα. Επίσης, του χάρισε ένα χρυσό άρμα με πτερωτούς δράκοντες. Με αυτό το όχημα κινήθηκε σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης διδάσκοντας τους ανθρώπους και σπέρνοντας σιτηρά. Αυτό του χάρισε απίστευτη φήμη. Οι άνθρωποι τον λάτρευαν σαν ημίθεο και στη συνείδησή τους ήταν το σύμβολο για την καλλιέργεια γης και τα οφέλη της.
2009 έως σήμερα ©ΑΝΘΑΝΑΣΣΑ, Πρωτότυπες Κηποτεχνικές Διαμορφώσεις Ιδιωτικών Και Ιδιόχρηστων Κήπων